10 tips – få ut det mesta av er förinspelade föreläsning!

När ni har köpt en förinspelad föreläsning på preparus.se vill vi tipsa om hur ni kan göra för att få ut mesta möjliga av utbildningstillfället. Vi kallar det flippad fortbildning!

Den som lagt beställningen på den förinspelade föreläsningen kommer att få en länk till en sida där föreläsningen och tillhörande reflektions- och diskussionsunderlag finns. Själva föreläsningen finns tillgänglig under det av er angivna tidsintervallet.

  1. Se utbildningstillfället som en del av en längre process där den förinspelade föreläsningen är tänkt som en utgångspunkt för vidare reflektion och diskussion i kollegiet.
  2. Dela länken till föreläsningssidan i god tid innan ni kan börja se den förinspelade föreläsningen så att alla hittar dit.
  3. Var extra tydlig med mellan vilka datum själva föreläsningen kommer att kunna ses.
  4. Läs igenom tillhörande reflektions- och diskussionsunderlaget innan ni ser själva föreläsningen så att ni är uppmärksamma på vad ni kan fundera lite extra kring.
  5. Bestäm er för ett upplägg
    • Ska ni se den förinspelade föreläsningen tillsammans på en utsatt tid och plats (fysiskt eller digitalt?)
    • Var och en för sig?
    • Gemensamt i arbets- eller ämneslag?
  6. Digitala föreläsningar kräver pauser, precis som de fysiska. Om det inte är pauser inlagda i själva inspelningen – kom ihåg att pausa ibland för egen reflektion!
  7. Skriv ner era reflektioner (kanske anonymt) innan ni ses för att alla ska få möjlighet att sätta ord på sina tankar. Använd till exempel funktionen “öppna svar” i Mentimeter, en post-it-lapp eller tankekarta i Padlet/Jamboard, ett formulär eller ett gemensamt dokument. Sammanställningen kan sedan visualiseras och delas med hela gruppen och då fungera som en uppstart vid uppföljande diskussion.
  8. Avsätt tid för uppföljande diskussion – antingen fysiskt på plats eller i videomöte. Här får ni möjlighet att processa och problematisera innehållet gemensamt, kopplat till just er verksamhet.
  9. Kompetensutveckling behöver få ta tid! Utvärdering och uppföljning är A och O – formulera individuella och/eller gemensamma mål efter att ni har tagit del av föreläsningen. Kanske ska ni prova något konkret i undervisningen?
  10. Avsätt tid för uppföljning längre fram där ni delar med er av era erfarenheter och insikter kring vad ni har provat, hur det gick och vad ni eventuellt kan utveckla.

Dela gärna dessa punkter med deltagarna i förväg så att de är insatta i och förstår upplägget!

I nedanstående videoklipp förklarar vi vår grundtanke med Preparus och varför vi kallar det flippad fortbildning – dela gärna videon med kollegiet!

Skrivet av

Preparus

Sveriges bästa plattform och sammanhang för försäljning av förinspelade föreläsningar och onlinekurser riktade mot skola/utbildning.

Andra artiklar

Framtidens skola

Skolans roll som bärare av kultur, värderingar, demokrati och lärande har en lång tradition. Är skolan i dess nuvarande form

Flipped Classroom

Vad är flipped classroom? Flipped classroom, eller flippat/omvänt lärande, är ett vanligt förekommande arbetssätt inom undervisning i alla åldrar. Grundtanken

Så fungerar det

Föreläsningar Om ni vill köpa en förinspelad föreläsning så går processen till så här: 1 Botanisera bland alla våra förinspelade

Scroll to Top