Spelifiering – vad, varför och hur?

Hämta inspiration från spelvärlden när du planerar och designar din undervisning! Att samla medaljer, erfarenhetspoäng och att “levla upp” är exempel på spelkomponenter som kan fungera motiverande i undervisningen. 

Gamification (spelifiering eller spelifierat lärande på svenska) är en metod där man inför spelrelaterade element i en verksamhet för att öka motivation och engagemang. Dessa element kan till exempel vara poäng, belöningar, ranking, nivåer och utmaningar. Grundtanken är att uppmuntra (nudga) beteenden, att det ska bli roligare att delta i aktiviteter och att det ska bli lättare att motivera människor att delta. Spelifiering används ofta i marknadsföring och försäljning, men det kan också vara ett effektivt verktyg för lärande och undervisning.

Man brukar tala om fyra viktiga komponenter inom teorier om motivation och lärande: tydliga mål, regler, kontinuerlig återkoppling och att få göra det tillsammans.

Genomtänkt användning

Spelifiering kan vara ett kraftfullt verktyg för att öka motivationen och engagemanget hos människor, men det är viktigt att det används på ett ansvarsfullt sätt. Om det används på ett obalanserat sätt, kan det leda till att man upplever ett beroende av belöningar och poängsystem, eller att man blir uttråkad när spelmekanismerna blir för förutsägbara. Det är därför viktigt att använda spelifiering på ett sätt som ger mening och möjlighet att utvecklas, samtidigt som det är roligt och intressant. På ett genomtänkt sätt kan spelifiering vara en användbar strategi inom undervisning!

Tips för att integrera gamification i din undervisning:

  • Skapa olika “quests” (uppdrag) för eleverna att fullfölja under lektionen. Dessa uppdrag kan vara kopplade till lärandemålen och ge eleverna poäng och belöningar när de fullföljer dem.
  • Använd rollspel: Rollspel kan vara ett roligt och engagerande sätt att lära eleverna något. Du kan t.ex. låta eleverna spela roller som karaktärer i en historia eller som experter på ett visst område.
  • Använd sociala element: Genom att lägga till sociala element i undervisningen, såsom chattar eller forumsdiskussioner, kan du skapa en gemenskap och öka samarbetet mellan eleverna.
  • Ge eleverna belöningar, till exempel i form av poäng, certifikat, symboler eller badges för att stimulera eleverna att fullfölja uppgifter och nå mål och för att skapa en känsla av prestation och uppmuntran.
  • Skapa “escape rooms“, där eleverna får samarbeta för att tillsammans lösa uppgifter för att ta sig vidare till nästa uppgift.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om spelifiering, motiverande arbetssätt och hur ni rent konkret kan använda det i undervisningen, till exempel genom att skapa egna escape rooms så rekommenderar vi Camilla Askebäck Diaz förinspelade föreläsning “Escape room i undervisningen” . Vi kan även rekommendera Ulrica Elisson Granes föreläsning om “Differentierad skrivundervisning”, där även hon ger exempel på hur hon arbetar med olika spelmekanismer inom ramen för ett motiverande arbetssätt på olika nivåer. Vi tipsar såklart även om boken “Escape room i undervisningen”, som Camilla och Ulrica har skrivit tillsammans.

Även Patricia Diaz berättar om hur man kan använda spelifiering för att öka elevaktiviteten i den förinspelade föreläsningen “Hög elevaktivitet – på distans och på plats” (som även finns som onlinekurs!). Håll även utkik efter Adam Palmquists föreläsningsserie om livslångt lärande (kommande).

Här nedan finns ett intro till Camillas förinspelade föreläsning:

Skrivet av

Preparus

Sveriges bästa plattform och sammanhang för försäljning av förinspelade föreläsningar och onlinekurser riktade mot skola/utbildning.

Andra artiklar

Samarbete med Beat Diabetes

Stiftelsen Beat Diabetes och Preparus går samman för att utbilda lärare i Sverige om typ-1 och typ-2 diabetes. Samarbetet består

Rulla till toppen