Här beskrivs de olika texterna som du behöver skriva och hur du laddar upp din förinspelade föreläsning hos Preparus.
Ladda upp din förinspelade föreläsning
Ladda upp din förinspelade föreläsning som en videofil (i mp4-format) och döp den till ”Ditt namn + Titel på föreläsningen”.
- Använd denna URL för uppladdning: https://preparus.se/uppladdning/
- Ange lösenord: prep
Skicka in information
För att kunna lägga upp din föreläsning behöver vi lite information från dig. I detta formulär skickar du in det vi behöver veta: https://preparus.se/underlag-forelasning. Nedan hittar du lite exempel på vad du kan skriva.
Titel på din föreläsning
Vad heter din föreläsning?
Exempel: “Hög elevaktivitet – på distans och på plats”
Kort beskrivning av föreläsningen
Vad handlar din föreläsning om med en mening?
Exempel: En föreläsning av Patricia Diaz om hur du ökar elevaktiviteten i din undervisning.
Längre beskrivning av föreläsningen
Beskriv vad din föreläsning handlar om! Ge gärna exempel på frågor i punktform som du kommer att besvara eller ta upp under föreläsningen. (Undvik att lägga in länkar i den här texten.)
Exempel:
Med utgångspunkt i skolforskning, skolans styrdokument och de fem rubrikerna autentiska mottagare, flipped classroom, no hands up, all hands up och gamification ger Patricia exempel på olika formativa metoder och tekniker och förstås – digitala verktyg – som kan användas för att stimulera till ett mer aktivt deltagande i undervisningen.
- Hur kan vi till exempel använda kollaborativa skrivytor och skärminspelningsprogram för återkoppling och kamratrespons?
- Vad är viktigt att tänka på när man arbetar utifrån tanken med flipped classroom?
- Hur kan man tänka kring no hands up och vilka namnslumpare finns det?
- För vilka syften kan man använda olika digitala responssystem?
- Hur kan man använda sig av spelmekanismer för att spelifiera undervisningsmoment genom att till exempel låta eleverna samarbeta i digitala escape rooms?
Till den här flippade och förinspelade föreläsningen finns även reflektions- och diskussionsfrågor att använda som tankestöd eller som underlag för fortsatt diskussion i kollegiet. Ni får även en länksamling med flera guider till de olika digitala verktygen.
Längd på föreläsningen
Hur lång är din föreläsning?
Exempel:
27 min
48 min
1 timme 15 min
Målgrupp
Vilken målgrupp har din föreläsning? (Du kan här välja flera eller lägga till ytterligare om det saknas någon grupp.)
Exempel:
- Förskollärare
- Åk F-3
- Åk 4-6
- Åk 7-9
- Gymnasielärare
- Vuxenutbildning
- SFI-lärare
- Universitetslärare
- Skolledare
- Fritidspedagoger
Ämne
Vilket tema eller ämne handlar din föreläsning om? En eller ett par korta punkter.
Exempel:
- Digitalisering
- Lärmiljöer
- Inkludering
- Språkutvecklande
- Formativt
- …
Tillgänglighet
Här anges hur länge köparen ska ha tillgång till din föreläsning. Vi tänker oss 1 vecka som “default” men du kan ändra det till fler alternativ (1 dag, 3 dagar, 1 vecka, 2 veckor etc) .
Prissättning
Här anges vilket pris ut till kund exklusive moms som gäller. Vi tillämpar fri prissättning – du som utbildare bestämmer priset själv. I dagsläget har vi för enkelhetens skulle satt utpris till kund på 7 500 kr exklusive moms.
Exempel:
7 500 kr exklusive moms
Reflektions- och diskussionsfrågor
En av tankarna med din förinspelade föreläsning är att den ska kunna användas som ett flippat inslag, dvs att man ska kunna titta på den som förberedelse innan man ses på plats för gemensam diskussion.
Sammanställ därför några reflektions- och diskussionsfrågor som personalgruppen kan använda som tankestöd och utgångspunkt för diskussion . En riktlinje – 5 frågor för egen reflektion och 5 frågor för gemensam diskussion.
Exempel:
Reflektionsfrågor:
- Vilka möjligheter ser du i din egen undervisning relaterat till flipped classroom? Vilken typ av material skulle fungera att “flippa”?
- Vilken är din största utmaning kopplat till att arbeta med flipped classroom? Vad skulle du behöva för att lösa den utmaningen?
- Vilka möjligheter och utmaningar ser du med no hands up respektive all hands up? Vilken metod skulle passa i dina elevgrupper?
- Hur skulle du kunna använda spelifiering i din undervisning?
Diskussionsfrågor:
- Vad tänker ni i kollegiet kring att effektivisera lektionstiden?
- Vilka erfarenheter har ni av att arbeta med flippat material? Vilka är era egna “do’s and dont’s”? Vad har varit viktigt och varför?
Vad ingår?
Denna punkt är valfri för dig som utbildare att ange men för att det ska vara tydligt och enkelt för köparen att fatta ett köpbeslut rekommenderar vi att du förtydligar vad som ingår i köpet.
Till exempel:
- En förinspelad föreläsning på 48 minuter med Patricia Diaz om hur du ökar elevaktiviteten i din undervisning.
- Dokument med reflektions- och diskussionsfrågor.
- Dokument med länksamling till de olika digitala verktygen där en del beskrivs mer i detalj.
Vad ingår inte?
Denna punkt är valfri för dig som utbildare att ange men för att det ska vara tydligt och enkelt för köparen att fatta ett köpbeslut rekommenderar vi att du förtydligar vad som inte ingår i köpet.
Till exempel:
- Personlig konsultation och/eller feedback.