Patricia Diaz

Doktorand på KTH inom skolans digitalisering, författare, föreläsare och legitimerad gymnasielärare.

Presentation

Patricia Diaz är doktorand vid enheten för lärande, avdelningen digitalt lärande, på KTH. Inriktningen för hennes tjänst är att studera hur lärarutbildare utvecklar sin kompetens att integrera digitala verktyg i sin undervisning. Sedan 2017 har hon arbetat deltid som pedagogisk utvecklare på KTH, främst inom MOOC-teamet (edX) och i arbetsgruppen för digitala examinationer.

Hon är i grunden legitimerad gymnasielärare i engelska och spanska (examinerad 2010) och har alltid haft ett stort intresse för såväl språk, lärande och digitalisering. Under de senaste 10 åren har hon även föreläst frekvent runt om i hela Sverige och även flera vändor till Finland med utgångspunkt i sina böcker om hur man kan arbeta formativt och språkutvecklande med stöd av digitala verktyg. Patricia föreläser ofta på enskilda skolor och för hela kommuner och har även föreläst flera gånger på BETT, SETT, Bokmässan, Skolforum och på konferenser och tillställningar anordnade av tex Skolporten, Skolverket, Advania och Internetstiftelsen.

Hon har även arbetat som programledare på UR och programledde säsong 7 och 8 av lärarserien “Lärlabbet” under 2019-2020 och har även medverkat i andra produktioner, bland annat kopplat till distansundervisning.

Böcker 📚

Hon har skrivit tre egna böcker om hur man kan arbeta med digitala verktyg i undervisningen:
Webben i undervisningen – digitala verktyg och sociala medier för lärande (Studentlitteratur 2012)
Arbeta formativt med digitala verktyg (2014, reviderad 2019)
Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning  (2019)

Hon är medförfattare till:
Lärande i en digitaliserad värld (Liber, 2023)
God undervisning – med digitala och analoga verktyg (Studentlitteratur, 2024)
Fullt fokus – en handbok i digital studieteknik (Liber, 2024)

Hon har även skrivit ett kapitel i antologin Interaktiva medier och lärandemiljöer (red Elza Dunkels och Simon Lindgren, 2014), Digitala didaktiska dilemman (Natur & Kultur, 2022) samt material till Skolverkets lärportal inom digitalisering.

Forskning 🔍

Vill du ta del av hennes forskning om hur digitala verktyg, främst responssystem, använd inom lärarutbildning för att utveckla digital kompetens finns hennes publicerade forskning att läsa på hennes blogg eller länkat nedan:

Diaz, P., Hrastinski, S., & Norström, P. (2023). How teacher educators use response systems – an interview study. Interactive Learning Environments, 1-13. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2187423

Diaz, P., Hrastinski, S., & Norström, P. (2024). How using a response system in blended synchronous seminars encourages online and onsite student participation. Education and Information Technologies, 1-23. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12665-4

Diaz, P., Hrastinski, S., & Norström, P. (2024). How teacher students used digital response systems during student teaching. Education and Information Technologies, 1-26. https://doi.org/10.1007/s10639-024-13165-1

Pristagare 🏅

År 2021 tilldelades hon Guldäpplets Jubileumsutmärkelse i kategorin fristående nationella aktörer, föreläsare och författare med motiveringen ”för spridning och inspiration kring undervisning och lärande med digitala verktyg”.

Fler av Preparus utbildare

Jonatan Tensetti

SFI-lärare och AI-nörd med lång erfarenhet av att använda digitala verktyg i språkundervisningen.

Linn Eckeskog

Fil dr medie och kommunikationsvetenskap, föreläsare, författare och utbildare

Joel Rangsjö

AI-nörd, svensk- och spansklärare. I den ordningen.

Peter Jihde

Välkänd programledare och förkämpe för Beat Diabetes som sprider kunskap om diabetes.

Lina Bengtsson

Processledare på Foxway Education

Anna Rosenqvist

Lärare, författare och pedagogisk processledare på Foxway Education.

Rulla till toppen